איך למצוא איזון בעסק ובחיים שלנו באמצעות 'גלגל האיזון'

ההגדרה של המילה 'איזון' היא יציאה וכניסה תמידית ממצב של שיווי משקל, כמו לוליין שהולך על חבל דק בין שני מגדלים, הוא חייב למצוא איזון כדי לא ליפול, והוא עושה את זה דרך יציאה וכניסה משיווי משקל בכל צעד וצעד, הוא פשוט עושה את זה כל כך מהר ובמיומנות שזה נראה כאילו שהוא הולך ישר כל הזמן.
ככה זה גם בחיים שלנו, אנחנו נכנסים ויוצאים ממצב של איזון כל הזמן, והחוכמה היא לעשות את זה בצורה נכונה עבורנו ולהמשיך להתקדם בחיים, בדיוק כמו אותו לוליין על החבל הדק.
אשאר ברשותכם בעולם הדימויים של לוליינות וקרקס, ואבקש מכם עכשיו לדמיין חד אופן גדול, חדש ויפה. רואים אותו?… הוא גם בצבע האהוב עליכם, נכון?
אז עכשיו תעלו עליו ותתחילו לרכב ברחבי החצר.
החד-אופן הוא העסק שלכם אם אתם עצמאיים, או המקצוע שלכם במידה ואתם שכירים. והרכיבה על החד אופן היא מה שאתם עושים במהלך כל היום – אם את עו"ד אז את עוסקת בעריכת דין, אם אתה סוכן ביטוח אז אתה עוסק בביטוח ואם את עובדת בהייטק אז את מקודדת.
אבל בעודנו מתקדמים על החד-אופן היפה שלנו, מה שמניע אותו, את העסק (או המקצוע) שלנו, זה גלגל אחד בלבד.
למה רק גלגל אחד?
כי כולנו One Man Show, במיוחד אם אנחנו עצמאיים אבל גם אם אנחנו שכירים וחלק מצוות עובדים, רק אנחנו אחראיים להניע את העסק שלנו, את המכונה המשומנת שהיא אנחנו, ומה לעשות רק אנחנו אחראים לכל התחומים בחיינו (ולא אף אחד אחר).
וחשוב שנשים לב שהגלגל הבודד שמניע את החד-אופן שלנו יהיה מאוזן.
גלגל האיזון של החיים המקצועיים שלנו מורכב מחמישה חלקים –
- חלק ראשון הוא אימון – Practice
אם לדוגמא אני מרצה אז אני מקדיש זמן במהלך השבוע להתאמן על ההרצאה שלי, למרות שאני כבר יודע אותה בע"פ, עדיין להשתפשף עוד קצת על מה שאני כבר יודע ומכיר. ואם אני מורה אז לעבור שוב על החומר שנראה כאילו מכיר בעיניים עצומות ולנסות לסקרן את עצמי וללמוד בכל זאת משהו חדש. - חלק שני הוא מו"פ – מחקר ופיתוח
אם לדוגמא אני מעצבת-פנים אז אני מקדישה זמן במהלך השבוע לחשוב על מוצר חדש שאני יכולה לספק ללקוחות שלי או אולי שיתוף פעולה עם איזה אדריכל או קבלן או אולי קורס/השתלמות מקצועית שיכולה לעזור לי. ואם אני נגר אז אולי להתמקצע בסגנון אחר/חדש. או אולי לעבוד עם חומרי גלם חדשים. - חלק שלישי הוא שיווק – Marketing
לעצמאיים אין ברירה הם חייבים לשווק את העסק שלהם, אם ברשתות החברתיות, או במפגשי נטוורקינג, גוגל אורגני וממומן, יח"צ וכו'. ובמידה ואנחנו שכירים אז השיווק הוא של עצמנו, של המקצועיות שלנו, של הערך המוסף שאנחנו נותנים בעבודה, שיכול לבוא לידי ביטוי גם בפן החברתי, ה'יזמי' או כל דבר אחר שמייחד אותנו בחברה שבה אנחנו עובדים. - חלק רביעי הוא התוצאה של השיווק וזה – התכל'ס – המכירות!
עצמאיים, תהיו כנים עם עצמכם ותענו לעצמכם על השאלה – כמה זמן במהלך השבוע אתם באמת מקדישים לסגור עסקאות, לחזור ללידים, לעשות פולו-אפ. לסגור עסקאות! לחלק מהעצמאיים אין איש מכירות שיעשה את זה עבורם, ולמי שיש אז צריכים להיות איתו בקשר הדוק כי הוא הלחם והחמאה של העסק שלכם. ובאותה נשימה גם שכירים, המכירה זה כמובן של עצמכם – הערך המוסף שלכם לארגון שיכול לבוא לידי ביטוי בקידום, בהעלאה במשכורת, או כל 'מכירה' אחרת שרלוונטית לכם.
אז חשוב שנקדיש לזה זמן. הרבה זמן, כי המכירות זה הבסיס של העסק/המקצוע שלנו. - והחלק החמישי והאחרון הוא התוצאה של המכירות וזה – הכסף.
כמה מאיתנו באמת מקדישים זמן לניהול הכסף שלנו – כמה אנחנו מכניסים מול כמה שאנחנו מוציאים, כמה אנחנו משקיעים בעסק/בעצמנו, והאם אנחנו מפרישים חלק להשקעה בשוק ההון או בנדל"ן.
בבתי הספר לצערי לא מלמדים כלל התנהלות עם כסף, וברב המקרים גם בבית אנחנו לא מקדישים זמן ללמד את הילדים שלנו. אולם כעת כשאנחנו בוגרים ורוכבים בעצמנו על החד-אופן היפה והחדש שלנו אז חשוב (מאוד!) להקדיש זמן במהלך השבוע שלנו לניהול הכסף.
במחקר מ-2024 (Bureau of Labor Statistics & Motley Fool) עלה כי רק 2.6% מהאמריקנים עסקו בתכנון פיננסי יומי ב-2023, שזו ירידה מ-3.4% מעשור קודם לכן (2012) ומ-4.5% ב-2003.
מה זה אומר לגבי כל אחד מאיתנו?…
איך מזהים חוסר איזון?
ככל שאנחנו משקיעים יותר מידי זמן בשלבים מסוימים ופחות בשלבים האחרים אז הגלגל לא מאוזן, הוא אמנם ימשיך להתגלגל והחד-אופן שלנו יתקדם קדימה אבל טיפה מקרטע ואולי אפילו במעגלים…
ברור שישנם שלבים שיותר טבעי לנו בהם ולכן אנחנו יותר שם, לכן מטרת המאמר היא להזכיר לנו להיות קצת יותר בשלבים שהם פחות "אנחנו", אבל הם חשובים לאיזון הגלגל, כי התוצאה הסופית תהיה שווה את המחיר ואת המאמץ.
הנה חלק מהתסמינים של גלגל לא מאוזן:
- אנחנו יכולים להיות מומחים בתחום שלנו, לספק תוצרים מעולים כתוצאה מהתמקצעות שלנו בשלבים 1+2 (אימון ומו"פ) , אבל לא משקיעים מספיק בשיווק ומכירות, אז כתוצאה מכך לא קונים מספיק את המוצר שלנו. ואם אנחנו שכירים אז מזמן לא קיבלנו קידום / העלאה במשכורת או רכב חדש.
- לעומת זאת אנחנו יכולים להיות גיבורי על בשיווק ומכירות, הלקוחות מגיעים, אבל איכשהו הם לא חוזרים. אנחנו מקבלים תלונות של אי-שביעות רצון כי המוצר/שירות שלנו לא עומד בהבטחות השיווקיות. אותו דבר לגבי עובד שכולו רעש וצלצולים אבל לא מספיק מקצועי. מתישהו ה'בלופ' יתגלה..
- ואנחנו יכולים להיות חזקים בכל ארבעת התחומים הראשונים אבל חלשים בניהול הכספים, אז העסק ירוץ טוב, יש לקוחות, יש מכירות, יש העלאה במשכורת אבל איכשהו בסוף החודש אין כסף בבנק. לא מבינים לאן הכסף הולך ולמה למרות כל ההצלחה, אנחנו עדיין דואגים כל לילה איך נשלם את המשכנתא.
איך מאזנים את הגלגל?
הסוד למציאת איזון הוא לא להקדיש זמן שווה לכל חלק – זה לא מציאותי ולא יעיל. במקום זה, חשוב לזהות את הנקודות החלשות שלנו ולהקדיש להן יותר תשומת לב:
- כלל אצבע פשוט: בכל שבוע הקדישו לפחות שעה אחת לכל אחד מחמשת החלקים. זה לא נשמע הרבה, אבל הקביעות והרציפות הן הקסם. בדיוק כמו באימון גופני – עדיף לרוץ 20 דקות כל יום מאשר 3 שעות פעם בשבוע.
- הפסקות קפה פיקטיביות
אחד הטריקים היעילים שלמדתי לאורך השנים הוא לשתות המון קפה! וכדי להיות מדויק יותר – זה לצאת להרבה הפסקות קפה פיקטיביות במהלך היום.
אז קודם כל אתם לא צריכים לאהוב קפה בשביל זה אלא פשוט להחליט שאתם יוצאים ל-3-4 הפסקות קפה בנות 5 דקות כל אחת במהלך יום העבודה שלכם ובמהלך כל "הפסקה" כזו אתם מקדישים זמן לתחום הכי מוזנח בגלגל שלכם.
השיטה יכולה לעבוד יפה גם עם הפסקות סיגריה פיקטיביות (-:
אגב 5 דקות לא נשמע הרבה, נכון? אבל תחשבו שבשנה זה 30 שעות של עבודה על הנקודה החלשה שלכם. ו-30 שעות יכולות לשנות הכל. - שיטת "תחום אחד ביום"
למי שאוהב לתכנן מראש, תחלקו את השבוע שלכם כך שכל יום יהיה מוקדש לתחום אחר:- יום ראשון: אימון (Practice)
- יום שני: מו"פ
- יום שלישי: שיווק
- יום רביעי: מכירות
- יום חמישי: ניהול כספים
הרעיון הוא שלא משנה כמה אתם עסוקים ביום מסוים, תמיד תמצאו רבע שעה להקדיש לתחום של אותו היום. למשל גם אם יום שלישי יצא לכם יום מטורף של פגישות עם לקוחות, אתם עדיין תכתבו פוסט אחד לפייסבוק או אם זה יום רביעי עמוס אז עדיין תתקשרו ללקוח פוטנציאלי אחד. השיטה הופכת את זה להרגל טבעי ואז אתם לא צריכים לחשוב מה אני אעשה היום כדי לאזן את הגלגל מכיוון שהתשובה ברורה.
- שיטת "צימוד ההרגלים"
זאת אחת השיטות הכי חזקות לבניית הרגלים חדשים. הרעיון הוא לחבר פעילות חדשה מהגלגל לפעילות שאתם כבר עושים כהרגל קבוע, למשל:- אחרי שאתם פותחים את המחשב בבוקר, אתם בודקים לקוח אחד מהרשימה (מכירות)
- לפני שאתם סוגרים את המחשב בערב, אתם כותבים רעיון אחד למוצר חדש בפתקית (מו"פ)
- בזמן הנסיעה לעבודה אתם מקדישים רבע שעה להקשיב לפודקאסט מקצועי קצר (אימון)
- בזמן שאתם מחכים שהמדפסת תסיים, אתם שולחים הודעה ללקוח או עמית (שיווק)
- כל פעם שאתם הולכים לשירותים, אתם בודקים מהר את מצב חשבון הבנק שלכם (ניהול כסף)
היופי בשיטה הזו הוא שהיא לא דורשת זמן נוסף – אתם פשוט מנצלים רגעים שממילא קיימים ביום שלכם. המוח שלנו אוהב לחבר דברים, ובתוך זמן קצר זה יהפוך לטבעי כמו לצחצח שיניים.
מסקנה – החד-אופן שלכם מחכה
עכשיו כשאתם יודעים מה זה גלגל האיזון ואיך לזהות חוסר איזון, הגיע הזמן לפעולה. קחו 10 דקות היום ובחנו את עצמכם בכנות:
- באיזה מהחלקים אתם הכי חזקים?
- איזה חלק אתם הכי מזניחים?
- מה תהיה הפעולה הראשונה שתעשו השבוע כדי להתחיל לאזן את הגלגל?
- האם יש תחומים נוספים בחייכם שבהם אתם רוצים למצוא איזון? אולי כמו –
- איזון תזונתי – לאכול נכון בריא טעים
- איזון גופני – פעילות גופנית מספיקה ובעיקר כזו שנהנים לעשות
- איזון נפשי – לקרוא ספר טוב, לעשות מדיטציה/יוגה או כל דבר שעושה לכם טוב לנשמה – מסעדה טובה, משחק כדורגל, לשמוע הרצאה/פודקאסט
זכרו – החד-אופן היפה שלכם ממתין לכם בחצר. הוא מוכן לקחת אתכם למקומות חדשים ומרגשים, אבל רק אם הגלגל שלו יהיה מאוזן.
אז קדימה, תתחילו לרכב!
שאלות נפוצות:
מהו "גלגל האיזון" וכיצד הוא יכול לעזור לנהל עסק וחיים מאוזנים?
גלגל האיזון הוא היכולת שלנו כבעלי עסקים עצמאיים או שכירים להתנהל בצורה מיטבית בחיינו המקצועיים, כאשר ה"מנוע" שמניע אותנו הוא מאוזן ונמצא בשיווי משקל.
מהם חמשת החלקים שמרכיבים את גלגל האיזון בעבודה המקצועית שלנו?
השלב הראשון הוא האימון (Practice) – להשתפשף במה שאנחנו כבר יודעים. השלב השני הוא מו"פ (מחקר ופיתוח) כלומר לנסות להמציא את עצמנו מחדש בתחום מסוים, אולי שיתוף פעולה מעניין וכד'. השלב השלישי הוא שיווק (Marketing) שזה לתת במה למוצר/שירות שלנו אם אנחנו עצמאים או ליכולות המקצועיות שלנו במידה ואנחנו שכירים. השלב הרביעי הוא מכירות – תכל'ס! לסגור עסקות, לקבל קידום. והחמישי הוא ניהול הכסף – לדעת כמה כסף בדיוק נכנס לנו לחשבון, כמה יוצא, כמה אנחנו שומרים בצד, כמה משקיעים.
איך מזהים שאנחנו נמצאים בחוסר איזון בחיים המקצועיים שלנו?
קודם כל לפי התוצאות בשטח. אם יש לנו פחות מכירות, פחות עבודה, או שיש לנו הרבה עבודה אבל כבר פחות עניין בלעשות מה שאנחנו עושים, אם כל זה קורה סימון שאנחנו לא מאוזנים.
וכשהגלגל לא מאוזן הוא לא יוכל לנסוע ישר, בטח לא לאורך זמן. לכן כשאנחנו מזהים חוסר איזון בחיים שלנו כדאי לטפל בו ומיד.
איך מטפלים בחוסר איזון בחיים המקצועיים שלנו?
מתחילים להקדיש לפחות שעה בשבוע לחלקים שבהם אנחנו לא מאוזנים, הולכים ליועץ/מאמן או סדנה שתחזק אותנו במקומות שאנחנו חלשים בהם. מתחילים לקרוא פודקסטים ולשמוע הרצאות העצמה. אולם חשוב לזכור שעצם הזיהוי שאנחנו נמצאים בחוסר איזון הוא כבר 50% מהטיפול בבעיה. כי לפעמים רק הזיהוי לוקח לנו הרבה מאוד זמן.
האם אפשר לחיות חיים מאוזנים ברמה המקצועית אבל לא מאוזנים ברמה האישית?
האיזון בין החיים המקצועיים לחיים האישיים הוא חלק בלתי נפרד מגלגל האיזון של החיים. אם נמשיך לאורך זמן לפרוח בעבודה אבל לקמול בבית, או ההיפך, זה אומר שיצאנו מאיזון! ועלינו לשים לב לכך ולהחזיר את האיזון לחיינו.
באילו תחומי חיים נוספים יש לשמור על איזון?
חשוב לשמור על איזון תזונתי, כלומר לאכול נכון, גם בריא וגם טעים!
חשוב גם לשמור איזון גופני, פעילות גופנית מספיקת ומהנה, עם אנשים או לבד.
כמו כן, חשוב לשמור על איזון נפשי כמו לקרוא ספר טוב, ללכת להצגה, סרט או מסעדה, לעשות יוגה או לשחות בבוקר. ולפעמים סתם שיחה מלב אל לב עם החבר הכי טוב שלכם.